“ARTICLE ON MOST VIOLENT FILM FROM INDIA,GANGS OF WASSEYPUR" PRODUCED BY VIACOME 18 AND ANURAG KASHYAP , DIRECTED BY ANURAG KASHYAP ,LEAD ACTORS MANOJ VAJPAYEE AND NAWAZUDDIN SIDDIQUI”
हिंसा हमारे ज़िन्दगी का एक अमूल्य हिस्सा हैं. हिंसा और रचनात्मकता का रिश्ता है। जब चित्रकार एक ख़ाली कागज पर पेंट करता है, जब मूर्तिकार पत्थर को काटकर मूर्ति बनता हैं या मिट्टी को ढालता है, जब अभिनेता अपने आप को बदल कर किसी किरदार में जाता हैं. ये सब हिंसा के ही रूप हैं. कोई अवशता या किसी चीज़ का रूप बल का प्रयोग करके बदलना हिंसा ही होती हैं.
कला के कार्यों में हिंसा का एक विशेष स्थान हैं. कालिदास के शंकुन्तलम में , शेक्स्पीयर के रोमिओ एंड जूलियट में, रामायण हो या महाभारत में हिंसा का अस्तित्व हर जगह देखने मिलता हैं. इसी तरह अगर हम फिल्मो की बात करे तो फिल्मे भी हिंसा से अनछुए नहीं हैं, जैसे की पोर्टर्स की “द ग्रेट ट्रेन रॉबरी “, हिचकॉक की “सायको”, कुब्रिक की “क्लोकवर्क ऑरेंज”, लिओनी की “ डॉलर्स ट्रायलॉजी” से लेकर आज तक के डायरेक्टर्स के फिल्मो तक. हिंसा जेनर फिल्मो का काफी बोलबाला रहता हैं. अगर हम भारत की फिल्मो के बारे में बात करे तो निर्देशक अनुराग कश्यप की फिल्म “ गैंग्स ऑफ़ वासेपुर” इस मामले में अव्वल नंबर पर आएगी.
इस फिल्म के कहानी का सेट झारखण्ड के वास्सेपुर शहर में हैं , नाम से ही पता चलता हैं की ये एक वासेपुर में पलने वाले गैंग्स की कहानी हैं. कहानी के बारे मैं बस इतना ही कहना चाहूंगा . अगर आप कहानी के बारे में और जानना चाहते हैं तो फिल्म देखे. हम यहाँ पर फिल्म के कुछ खास हिस्सों पर नजर डालते हैं.
फिल्म शुरू होते ही आधे घंटे में एक सिन में सरदार खान जो की एक पार्ट १ का महत्वपूर्ण किरदार हैं, सरदार खान अपने बीवी नगमा से कहता हैं की," हमारे ज़िन्दगी का एक ही मकसद हैं बदला" यहाँ पर ही फिल्म की सेंट्रल थीम सेट हो जाती हैं. आगे किरदार बदलते रहते हैं पर किरदारों का प्रतिशोध लेने की लालसा चलती रहती हैं. गैंग्स ऑफ़ वासेपुर में एक गिरोह को की मारुती ओमनी में बैठकर आता हैं और फैज़ल खान के घर पर गोलीमारी और बम मारी करता हैं. इस सिन से हम सोचते हैं की यहाँ पर ये फिल्म किस तरह पोहची होगी, हमारा अवचेतन मन हमें पूछता हैं की हम कैसे इस सिन तक पोहचे हैं. और हमारी जिज्ञासा जाग जाती हैं. हम हर सिन को जो की इस सिन तक पोहचता हैं वो सारे सिन को बड़ी ध्यान से देखते हैं.
फिल्म में किरदार नासिर के आने वाले वौइस् नेरेटिव भी काफी रोचक हैं. ये हमें फिल्म में आने वाले महत्वपूर्ण घटनाओ के बारे और फिल्म में आनेवाले महत्व पूर्ण किरदारों से रूबरू कराते हैं. सरदार खान जब पहलवान को चाकू से भोक कर मारता हैं .ये सिन गुड फैलास के एक सिन से काफी मेल खाता हैं , और जब पार्ट टू में सुल्तान को मारने का जो तरीका हैं वो टेरेन्टीनो की पल्प फिक्शन के एक सिन से काफी प्रेरित हैं.
सरदार खान और फैज़ल का रिलेशन वैसे हैं जैसे की गॉड फादर फिल्म में वीटो और माइकल करलीओनी के बिच में था , भले ही ये सब सिन बाहरी फिल्मोसे प्रेरित हो पर निर्देशक अनुराग कश्यप ने ये सीन्स पूर्वी भारतीय संस्कृति के साथ मिलकर गढ़े हैं.बाहर के फिल्मो के सीन्स को लेकर अनुराग कश्यप ने उसे अपने तरीके से बनाये हैं. ये अपने आप में एक बहोत बड़ी बात हैं.
इस फिल्म की एक और विषेशता हैं इस फिल्म का संगीत, संगीतकार स्नेहा खानविलकर ने पूर्वी भारत के लोक संगीत को पूरी ईमानदारी से और मेहनत से इस फिल्म में पिरोया हैं. इस फिल्म का टाइम स्पेन काफी बड़ा हैं जो १९४० के दशक से शुरू होकर २००४ तक चलता हैं. इस टाइम स्पेन को ध्यान में रखकर स्नेहा ने अपने संगीत को बनाया हैं.
१९७५ में आयी सरकार की आपातकालीन परिस्थिति को दर्शाता गीत हैं ,"भुस ढेर में राइ का दाना , रंग बी रंगा बैल सयाना." रेल के डिब्बे में चलता पॉप गाना , "आय ऍम अ हंटर" , ९० के दशक के प्रभाव को दर्शाता गीत ,"सैया काला रे" हैं. स्नेहा का म्यूजिक फिल्म का काल, किरदार की मानसिकता, और घटनाओ का मूड दर्शाता हैं. इसीलिए फिल्म का संगीत फिल्म के बाद भी काफी चर्चा में रहा .
इस फिल्म के किरदारों पर हिंदी फिल्म का भी काफी प्रभाव दिखाया गया हैं इसीलिए काफी जगह पर फिल्म के किरदारों का मूड दर्शाने के लिए हिंदी फिल्मो के संगीत का उपयोग किया हैं, जैसे की वो सिन जहा पर सरदार खान रामाधीर सिंह को धमकी देने उसके घर के सामने से जीप पर गुजरता हैं तब मिथुन चक्रबोर्ती के एक फिल्म का गाना वहा बजता हैं. और वो भी सिन जहा पर फैसल , मोहसिना को अपने बड़े भाई के शादी में देखता हैं और शराबी फिल्म का गाना बजता हैं, "इसके आगे की अब दास्ताँ तू मुझे सुन"
इस फिल्म के किरदारों की आत्म केन्द्रितता और भटकाव के बारे में बात करे तो भले ही ये फिल्म में खूब हिंसा और रियलिस्टिक सीन्स हैं पर अनुराग कश्यप दर्शको को ये बताने नहीं चूकते की ये आखरी में ये सिर्फ एक फिल्म हैं , कैसे ? फिल्म में आने वाले निरंतर फिल्मो के गाने और स्लो मोशन के दृश्यों के जरिये .
डेफिनेट एक जगह कहता हैं ," एक लड़का और लड़की कभी दोस्त नहीं हो सकते. और एक जगह फैज़ल अपने दोस्त से कहता हैं ," जब तक वहीदा रेहमान जिन्दा हैं तब तक संजीव कुमार ही सबकुछ हैं. यहापर किरदारों का आत्म केन्द्रितता दिखाई देती हैं साथ ही कही कही पर भटकाव भी नजर आता हैं, पर वापस से दर्शक फिल्म के मूल कहानी में लौट आते हैं.
जैसे एक सिन में रामाधीर सिंह अपने बेटे से पूछते हैं की कोनसी फिल्म देखकर आये हो ? बेटा बोलता हैं दिल वाले दुल्हनिया , रामाधीर कहता हैं ,"तुमसे ना हो पायेगा" जिंदगी और मौत के बिच वाले सम्भाषण में हमें हंसी फुटने से नहीं रुकती हैं. रामाधीर सिंह के उस संवाद को कैसे भूल पाएंगे जहा वो बोलता हैं," जबतक हिंदुस्तन में सनेमा हैं लोग चूतिया बनते रहेंगे."
एक खासियत ये हैं फिल्म की इसमें हिंसा को बड़े ही रोचक ढंग से दिखाया गया हैं. खून खराबा सीधा न दिखते हुए ,हिंसा को कैमरा एंगल और पार्श्वसंगीत के जरिये इस तरह दर्शाया गया हैं की उसे देखकर सच का आभास होता हैं. एक और सिन जो की फिल्म का पहला सिन हैं उसके आगे के हिस्से की बात करे तो घर के बाहर सुल्तान और उसके साथी बम मारी और गोलीबारी कर रहे हैं और घर के अंदर सब छुप रहे हैं, एक सिंगल तक शॉट में फैसल को छत से नीचे उतरते हुए दिखाया हैं. उस समय लगता हैं की दर्शक भी फैसल के साथ उस स्थिति को महसूस कर रहे हैं. सिन के अंदर बन रहा टेंशन फिल्म के बाहर के दर्शक महसूस करते हैं.इसका कारण हैं निर्देशक का हिंसा के सिन प्रति दृष्टिकोण .एक अच्छे निर्देशक की खासियत होती हैं की वो दर्शक को उसी तरह फिल्म में शामिल करवाता हैं जिस तरह से वो चाहता हैं.
जैसे के शहीद खान शुरुवात में जब पहलवान को मारता हैं तो उसे जुल्म के खिलाफ आवाज उठानेवाला दिखाया गया हैं. और जब वाराणसी में यादव जी शहीद को मारता हैं ,आगे शहीद का पोता फैसल यादवज्जी को मारता हैं , तब सिर्फ दर्शक को ही पता होता हैं की फैसल ने अपने दादाजी का बदल लिया हैं . वही पर फिल्म जैसे जैसे आगे बढती हैं हिंसा थोड़ा उपहासात्मक रूप ले लेती हैं.
सरदार खान , दानिश के मौत के वक़्त बजने वाले गाने से निर्देशक ने मौत पर बनने वाली गम्भ्भीरता को कम किया हैं, क्यों के हिंसा के सिन पर अगर अधिक गंभीरता बनी रहे तो आगे आने वाले हिंसक सिन का प्रभाव कम हो जाता हैं. आखिर में रामाधीर सिंह के मौत को बड़े ही स्टैलाईज़्ड तरीके से शूट किया हैं. कहानी की शुरुवात शहीद खान के मौत से होती हैं जिसे रमाधिर सिंह मारता हैं, और फिर अंत में फैसल खान जो की शहीद खान का पोता हैं रामाधीर सिंह को मारता हैं. ये फिल्म के प्रतिशोध की कहानी हैं. लेकिन फिल्म यहाँ ख़त्म नहीं होती , आगे फैज़ल खान को डेफिनेट मारता हैं , फैसल खान की मौत हमें बताती हैं की हिंसा कभी रूकती नहीं , आगे बढती हैं , बस लोग बदलते हैं. गैंग्स ऑफ़ वास्सेय्पुर न ही सरदार खान की कहानी हैं न फैसल खान की,ना रामाधीर सिंह की. ये कहानी हैं वासेपुर की और उसमे होने वाले हिंसा की.
-लेखन-
विशाल विजयकुमार कामले
,
“ARTICLE ON MOST VIOLENT FILM FROM INDIA , PRODUCED BY VIACOME 18 AND PHANTOM FILMS, DIRECTED BY ANURAG KASHYAP ,LEAD ACTORS MANOJ VAJPAYEE AND NAWAZUDDIN SIDDIQUI”
Violence is an invaluable part of our life. There is a relationship of violence and creativity. When the painter paints on a blank paper, when the sculptor cuts the stone into an idol or molds the clay, when the actor changes himself to a character. These are all forms of violence. Violence is the change of an form or something by using force.
Violence has a special place in works of art. In Kalidasa's “Shankuntalam”, Shakespeare's “Romeo and Juliet”, “Ramayana or Mahabharata”, the existence of violence is seen everywhere. Similarly, if we talk about films, the films are not untouched by violence, such as Porters' "The Great Train Robbery", Hitchcock's "pshyco", Kubrick's "Cloakwork Orange", Leoni's "Dollars Trilogy" Till the films of the directors. Violence is very much dominated by gener films. If we talk about India's films, then director Anurag Kashyap's film "Gangs of Wasseypur" will come at number one in this list.
The set of the story of this film is in the Wassepur from state Jharkhand, the name itself suggests that this is the story of gangs in Wasseypur. That's all I would like to tell about the story. If you want to know more about the story then watch the film. Here we look at some specific parts of the film.After half a hour as the film starts, Sardar Khan, who is an important character of Part 1, tells his wife Nagma that "my life has only one purpose, revenge" this is the central theme of the film. The characters keep on changing ahead, but the longing to take revenge on the characters keeps going. In Gangs of Wasseypur, a gang arrives in a Maruti Omni and shoots at Faizal Khan's house. With this scene, we think that how the film will be reach here, our subconscious mind asks us how we are up to this scene. And our curiosity wakes up. we watch all the scene very carefully till this scene.
The character of Nasir's voice in the film is also very interesting,he narrates the story. This makes us aware of the important events in the film and the important characters that come in the film. When Sardar Khan beats the pehalwan with a knife, these are very similar to the one in scene from “Good Fellas”, and when the way to kill Sultan in Part Two is inspired by a scene of Trentino's “Pulp Fiction.”
Sardar Khan and Faizal have the same relationship as Veto and Michael Karlioni in the film “God Father”, even though all these are inspired by foreign’s films, but director Anurag Kashyap has created these scenes together with East Indian culture. Anurag Kashyap has made it in his own way. This in itself is a very big thing.
Another feature of this film is the music of this film, music composer Sneha Khanvilkar has done the folk music of Eastern India with all sincerity and hard work in this film. The time of this film is very big Spain, which starts from the 1940s to till 2004. Sneha has composed her music keeping Spain in mind at this time.
The song depicting the emergency situation of the government that came in 1975 is, "bhus ke dher me rai ka daanaa, rang ba ranga bail Sayana." The pop song, "I Am a Hunter", running in the train compartment, song "Saiya Kala Ray", reflecting the influence of the 90s period. Sneha's music reflects the era of the film, the mentality of the character, and the mood of the events. That is why the music of the film remained in our mind for long time.
The characters of this film have also have a lot of influence on the Hindi film, that's why in many scenes have used the music of Hindi films to show the mood of the characters , such as those sardar khan threaten Ramadhir Singh at his house When sardar khan passes on a jeep in front of ramadhir house. a song of a film of Mithun Chakraborty plays there. And faisal also sees Mohsina in scene where his elder brother's wedding happens and plays a song from film sharabi , "isake aage ki dastan ab mujhase sun"
Talking about the self-centeredness and disorientation of the characters of this film, even though there is a lot of violence and realistic scenes in the film, Anurag Kashyap does not miss to tell the audience that ultimately this is only one film , how? Through film songs and slow motion scenes coming into the film,continuously .
Definate says in one scene, "A boy and girl can never be friends. And in one place Faizal tells his friend," Waheeda Rehman says .Sanjeev Kumar is everything as long as he lives , Here the self-centeredness of the characters is seen as well as there is a disorientation of the story, but the audience returns to the original story .
Like Ramadhir Singh in a scene ask his son, which movie have you come from? Son speaks “ dilwale dulhaniya le jayenge”, Ramadhir says, "Tumse na ho ho paayga" in the speech between life and death does not stop us from laughing. How can we forget the dialogue of Ramadhir Singh, where he says,“jabtak Hindustan ma samena hain log chtiya banate rahenge”
" One specialty is that violence in the film is shown in a very interesting way. Not seeing the bloodshed directly, the violence is depicted through camera angle and background music in such a way that one sees the truth. Talking about the starting part of another scene which is the first scene of the film, the Sultan and his family members are bombing and firing outside the house and everyone hiding inside the house, in one single shot, Faisal gets down from the roof. At that time it seems that the audience is also feeling that tense situation with Faisal. The tension inside the scene is felt by the audience outside the film. The reason for this is with director's attitude towards violence. The specialty of a good director is that he gets the audience involved in the film the way he wants .
For example, when Shaheed Khan initially kills a wrestler, he is shown to be a voice against oppression. And when Yadav ji kills the shahid khan in Varanasi, furtherthe shahid khan's grandson Faisal kills Yadavjji, then only the audience knows that Faisal took revenge his grandfather. At the same time, as the film progresses, the violence takes a slightly satirical form.
When the song played at the time of Danish's death, the director has reduced the severity of death, because if the scene of violence remains more serious then the effect of violent scene coming down will be reduced. Ramadhir Singh's death is shot in a very stylized manner. The story begins with the death of Shaheed Khan whom by Ramadhir Singh kills, and finally Faisal Khan who is the grandson of Shaheed Khan kills Ramadhir Singh. This is the story of the film's revenge. But the film does not end here, further Faizal Khan is killed by definate, Faisal Khan's death tells us that the violence never stops, it escalates, people to people. Gangs of Wasseypur is neither the story of Sardar Khan nor of Faisal Khan nor of Ramadhir Singh. This is the story of Wasseypur and the violence in it.
- Penned by –
Vishal vijaykumar kamley
2 Comments
Khup mast dattu
ReplyDeletethnks
Delete